images

۱۰ آبان ۱۳۹۶

بهبود کیفیت عکس‌ ثبت‌شده با موبایل به کمک شبکه‌ی عصبی

دانشمندان با استفاده از هوش مصنوعی به دانشی دست پیدا کرده‌اند که نتیجه‌ی آن بهبود کیفیت عکس‌های موبایل است.


 

گوشی‌هایی مانند پیکسل با استفاده از هوش مصنوعی، عکس‌های شما را هنگام ثبت بهبود می‌دهند و سرویس‌هایی مانند گوگل فوتوز از هوش مصنوعی برای روتوش‌های جزئی و پیاده‌سازی افکت‌های خلاقانه روی عکس استفاده می‌کنند؛ اما دانشمندان به این میزان از کارایی راضی نشده‌اند. آن‌ها با استفاده از سیستم شبکه‌ی عصبی، برنامه‌ای طرح‌ریزی کرده‌اند که به واسطه‌ی آن، عکس‌های موبایل شما کیفیتی برابر با عکس‌های دوربین‌های DSLR پیدا خواهد کرد. این سیستم هنوز بی‌نقص نیست؛ اما شروع راهی است که در انتهای آن، گوشی شما می‌داند چه تنظیماتی اعمال کند که بهترین عکس ممکن گرفته شود.


به این شکل که سیستم با سنجش تفاوت دو عکس، کیفیت تصویر دوربین دیجیتال را به عکس موبایل منتقل می‌کند. به عبارت دیگر، می‌توانید دو سری عکس با کیفیت بالا و پایین به سیستم بدهید و عکس‌هایی با کیفیت برابر دریافت کنید.در این روش، محققان با استفاده از نمونه تصاویر گرفته‌شده از صحنه‌های مشابه، توسط دوربین‌های دیجیتال و دوربین‌ها موبایل، سیستم یادگیری عمیق را تعلیم دادند.

شبکه‌ی عصبی و کیفیت تصاویر

البته همان‌طور که در نمونه‌ی بالا می‌بینید، نتایج همیشه مطلوب نیستند. هرچند رنگ‌ها و نور در تصویر بعد از پردازش (تصویر سمت چپ) به طرز قابل توجهی بهتر از عکس اصلی شده‌اند؛ اما هاله‌ی سبزرنگی نیز مشاهده می‌شود. سایر نمونه‌ها نیز با اینکه به‌طور کلی زنده‌تر به نظر می‌رسند، مقداری از جزئیات در آن‌ها محو شده است. با تمام این تفاسیر، ابزار مورد بحث کار خود را به‌خوبی انجام می‌دهد؛ مخصوصا در مواردی که عکس ورودی با دوربین‌ موبایل‌های قدیمی یا پایین‌رده گرفته شده باشد. تنها کاری که این ابزار قادر به انجام آن نیست، افزودن جزئیاتی است که از قبل در عکس وجود ندارند. بنابراین اگر گوشی شما در عکس‌برداری در نور کم بد عمل می‌کند، جزئیات ثبت‌نشده قابل بازیابی نیستند‌.

نکته‌ی مهم اینجا است که این پایان کار نیست. دانشمندان امیدوار هستند که به کمک شبکه‌ی عصبی شرایط عکس‌برداری را نیز به‌صورت کلی اصلاح کنند. برای مثال، اگر هوا بارانی است، هوش مصنوعی می‌تواند آن را آفتابی و درخشان جلوه دهد. هرچند این فناوری منجر به ثبت تصاویر غیر واقعی خواهد شد؛ اما می‌تواند در مواقعی کارایی داشته باشد. مثلا وقتی که هوای بد تعطیلات شما را خراب کرده است، اما دوست دارید بعد از برگشت، عکس‌های آن را به دوستان‌ خود نشان دهید و همه فکر کنند که خیلی به شما خوش گذشته است. در حال حاضر این فناوری می‌تواند برای ارتقاء کیفیت عکس در گوشی‌های آینده مورد استفاده قرار گیرد. البته همچنان تصاویری که با لنزهای موبایل بهتر ثبت می‌شوند باکیفیت‌تر از آب درمی‌آیند؛ اما فاصله‌ی بین بهترین دوربین موبایل و بدترین آن ممکن است دیگر خیلی محسوس نباشد.